Single in Corona-tijden: dit helpt tegen eenzaamheid

Contactbeperkingen, lockdown en thuiswerken: de coronapandemie kan op je zenuwen werken. Gedwongen worden om alleen te zijn kan een emotionele test zijn, vooral voor alleenstaanden. Maar wat kun je eraan doen?

eenzaam corona

Waarom single zijn goed kan zijn

Geen ruzie over het tv-programma, bepaal zelf wat je koopt en hoe je je vrije tijd besteedt. Naast de duidelijk zeer praktische voordelen, wordt de stress die door deze typische geschillen wordt veroorzaakt, geëlimineerd voor alleenstaanden. Dit kan een positief effect hebben op de gezondheid van alleenstaanden. Volgens een Amerikaans onderzoek hebben alleenstaande vrouwen minder kans op overgewicht dan getrouwde vrouwen. 

De jaren vijftig zijn voorbij: veel alleenstaanden hebben tegenwoordig een goede baan, een huis en een netwerk van vrienden. Tegenwoordig worden ze niet langer gestigmatiseerd omdat ze alleenstaand zijn en kunnen ze hun leven met vertrouwen leiden: ze kunnen seks hebben zonder te trouwen en gelukkige kinderen grootbrengen. Toch zullen alleenstaanden hun status tegenover andere mensen moeten rechtvaardigen, of het nu familieleden of getrouwde vrienden zijn. Een reden om vraagtekens te zetten bij de status van alleenstaande kan de veronderstelling zijn dat alleenstaanden zich eenzaam en ongelukkig moeten voelen.

Wat is het verschil tussen alleen zijn en eenzaamheid? Lees hier waarom eenzaamheid tot gezondheidsproblemen leidt en hoe je deze kunt overwinnen.

 

De nadelen van single zijn

Elke medaille heeft twee kanten, en dat geldt ook voor single zijn. Als je geen groot netwerk van vrienden en familieleden hebt, kan single zijn al snel eenzaam voelen in plaats van alleen. Eenzaamheid kan zelfs een negatieve invloed hebben op de gezondheid. Dienovereenkomstig hebben eenzame alleenstaanden een vijf procent hoger risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen. Na een hartoperatie hebben ongehuwde mensen ook een 1,9 keer hoger risico om te overlijden dan getrouwde mensen. 

Eenzaamheid is ook een veelvoorkomende oorzaak van depressie op oudere leeftijd. Daarnaast hebben alleenstaanden en eenzame senioren een grotere kans om eerder te overlijden. Dat kan soms relatief praktische redenen hebben: Na een beroerte of hartinfarct heb je meestal gewoon geen kans om zelf de hulpdiensten te bellen, terwijl je wel vrienden en familie om je heen hebt die je in geval van nood kunnen opvangen.

single corona

Single zijn in Corona-tijden: 7 tips tegen eenzaamheid

Alleenstaanden, die in het normale dagelijkse leven misschien gelukkig en tevreden zijn met hun vrijgezelle leven, hebben het tijdens de Coronapandemie veel moeilijker dan gezinnen of stellen. Vrijetijdsactiviteiten, zoals sporten in de sportschool of naar restaurants gaan, zijn geregeld niet mogelijk, voor veel mensen is thuiswerken aan de orde van de dag en zijn bijeenkomsten met grote groepen vrienden vanwege de contactbeperkingen niet toegestaan. De Coronacrisis heeft ook impact op online daten. Volgens een enquête blijft slechts 40 procent van de ondervraagden op zoek naar een partner. 25 procent meldt dat hun wens om een ​​partner te vinden tijdens de pandemie is toegenomen. 22 procent concentreert zich meer op zichzelf en heeft de zoektocht naar een partner voorlopig on hold gezet, voor 19 procent bracht de crisis het besef dat wat voor hen bijzonder belangrijk is in een partner, zodat ze nu gerichter kunnen zoeken. Of je nu op zoek bent naar een partner of niet, deze tips kunnen je helpen om beter om te gaan met gevoelens van eenzaamheid in Corona-tijden:

1. Onderhouden van contacten ondanks social distancing:

Spreek af om meerdere keren per week online af te spreken met vrienden of familie via video-oproep of telefoon. Digitale media vervangen de menselijke nabijheid niet, maar helpen tegen eenzaamheid. Een andere mogelijkheid zijn online gamemiddagen, bijvoorbeeld via een gameplatform op internet.

2. Meer “me-time”:

Maak een afspraak met jezelf Als je bewust een pauze neemt, zul je merken hoe je meer over jezelf kunt vinden – in plaats van steeds na te denken over wat je opnieuw zou kunnen doen. Noteer een specifiek moment in je dagboek wanneer je iets goeds voor jezelf doet en probeer bewust en zonder afleiding van deze tijd te genieten – of het nu gaat om het lezen van een boek, het beoefenen van yoga of het schrijven in je dagboek.

3. Accepteer gevoelens van eenzaamheid:

Gevoelens van eenzaamheid kunnen pijn doen en worden als negatief ervaren. Probeer je gevoelens te accepteren zoals ze zijn en duw ze niet weg. Een eerlijke blik naar binnen kan helpen om je niet meer overgeleverd te voelen aan de situatie. Over je gevoelens Praten met vrienden of familie kan ook bevrijdend zijn. Als dat ook niet helpt, kun je contact opnemen met jouw arts of een psychotherapeut.

e-Matching.nl ~ Dating hoger opgeleiden 

4. Oefen opmerkzaamheid:

Bewust en niet-oordelend het huidige moment waarnemen kan helpen negatieve gedachtespiralen te doorbreken en positiever te denken. Probeer bijvoorbeeld zitmeditatie of loopmeditatie. Ontspanningsoefeningen zoals autogene training kunnen ook helpen om te kalmeren.

5. Onderhoud routines:

Ook al lijkt in Corona-tijden elke dag hetzelfde, toch is het belangrijk om een ​​vaste dagindeling aan te houden. Routines bieden ondersteuning en kunnen zo bijdragen aan ons psychisch welzijn. Ga dus niet meteen na het opstaan ​​in je pyjama achter de laptop in je thuiskantoor zitten, maar houd je aan vaste tijden van opstaan ​, naar bed gaan en vaste maaltijden.

6. Lichaamsbeweging verhoogt het welzijn:

Regelmatig sporten kan helpen om stress te verminderen en ervoor te zorgen dat u zich overal beter voelt. Een training thuis, joggen in de frisse lucht of een wandeling kan de stemming aanzienlijk verbeteren – probeer het maar eens!

online dating single

7. Online daten:

Niemand hoeft in Corona-tijden te flirten. Dankzij online datingplatforms en apps kun je de spanning van elkaar leren kennen thuis en virtueel of telefonisch afspreken. Dit versterkt niet alleen het zelfvertrouwen, maar brengt ook meer afwisseling in het dagelijks leven.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.