Hoe gezond zijn kruiden en specerijen?

kruiden

 

Kruiden voor de gezondheid – saffraan draden, kurkuma en geneeskrachtige kruiden. Leer meer over de effecten van gezonde en geneeskrachtige kruiden. Wist je dat kaneel goed is voor je geheugen, echte peper de opname van voedingsstoffen bevordert en saffraandraadjes je immuunsysteem versterken? Elke specerij heeft speciale helende eigenschappen. Kruiden zijn gegarandeerd gezond, zonder slechte bijwerkingen.

Kruiden voor de gezondheid en geneeskrachtige kruiden versterken uw immuunsysteem op holistische wijze. Kruiden geven een gezond effect. Voeding gecombineerd met exotische specerijen en lekkere kruiden zorgen voor nog meer genieten, welzijn en gezondheid in je leven.

Correct gebruik van kruiden voor de gezondheid

Specerijen hebben veel helende eigenschappen. Tegelijkertijd heeft elk kruid een ander effect op elke persoon. Kruiden zijn dus niet alleen gezond, je leert ook veel nieuwe dingen over jezelf. Deze holistische benadering is terug te voeren op de Ayurvedische leer. Ayurveda is geen hocus pocus, maar een holistische geneeswijze die zijn oorsprong vindt in India. Specerijen spelen een belangrijke rol in dit onderwijs. Ayurvedische kruiden worden holistisch gebruikt of anders geformuleerd, Ayurvedische voeding weet de juiste antwoorden voor jou over het juiste gebruik van jouw favoriete kruiden.

Laten we een snelle duik nemen in de Indiase keuken. Curry wordt vaak gebruikt als synoniem voor Indiase kruidenmixen. Hierdoor is geen curry hetzelfde. En curry ontstaat niet door losse kruiden bij elkaar te gooien. Bepaalde kruiden worden op een bepaald moment gericht gebruikt. Deze kennis zorgt voor mooie aroma’s, goede smaak en positieve effecten op de gezondheid. Omdat de voedingsstoffen in veel kruiden al een paar uur na het malen verdampen, wordt een goede curry altijd vers bereid.

Maak daarom, indien mogelijk, zelf een verse curry. Bovendien krijg je bij het bereiden van de curry alle vreugde. De bereiding van een kruidenmengsel is erg goed voor je hersenen. Zelfs bij inademing brengen veel boodschapperstoffen direct gezondheidseffecten over zonder door het spijsverteringsstelsel te gaan. Maar het hoeft geen Indiase curry te zijn. Andere Aziatische kruiden kunnen in dit land ook authentiek worden gebruikt in lokale gerechten. 

Zoals eerder vermeld, zijn kruiden niet alleen werkzaam als je ze eet, maar ook als je ze inademt. Hoe natuurlijker en frisser de kruiden zijn, hoe sterker en mooier het effect. Een peper die in het wild groeit in de jungle, omringd door kaneelbomen en kardemomplanten, heeft gewoon meer opwindende en complexe aroma’s dan specerijen uit monoculturen die met pesticiden zijn behandeld.

Natuurvoeding, exotische specerijen en lekkere kruiden zijn geschenken uit de natuur die we veel meer kunnen waarderen. De beloning is gratis, zoals de positieve effecten van chili op je geheugen, immuunsysteem en spijsvertering.

chili

Leer houden van kruiden voor je gezondheid, alsook je denkvaardigheden

Ons brein heeft miljarden neuronen. De wetenschap onderbouwt momenteel het cijfer van ca. 86 miljard. We dragen deze neuronen vanaf de geboorte in ons – activering en netwerken vinden plaats in de loop van ons leven. Alles wat je bent, doet, voelt en liefhebt, wordt mogelijk gemaakt door complexe, onzichtbare neurologische processen in je hersenen.

Wil je je hersenkracht vergroten?

Kruiden voor de gezondheid – saffraandraadjes , kurkumapoeder en geneeskrachtige kruiden in plaats van kant-en-klaarmaaltijden is het motto van de dag. Helaas levert industrieel geproduceerd “voedsel” zoals kant-en-klaarmaaltijden veel calorieën met slechte voedingsstoffen en toevoegingen. Hoewel onze gezondheid belangrijk voor ons is, zijn we ons er vaak niet zo van bewust hoe sterk onze voeding en ons welzijn op elkaar inwerken. Je bent wat je eet – ten goede of ten kwade. Met je keuze voor gezonde, natuurlijke en duurzame voeding ga je de goede kant op. Jouw kracht voor nog meer levensenergie voor je lichaam en brein.

Neurowetenschappers hebben ontdekt dat plantaardige stoffen in kruiden en specerijen hersenverbindingen stimuleren. Voedzame groenten en fruit, evenals hoogwaardige kruiden en specerijen zijn uitstekende bronnen van natuurlijke antioxidanten. Specerijen zoals chili, kurkuma en kaneel zijn bijzonder rijk aan antioxidanten. Een uitgebalanceerde voeding is een voorwaarde voor het verbeteren van je hersenkracht. Je hoeft jezelf niet meteen te optimaliseren of zelfs maar onder druk te zetten, maar een dieet dat alleen bestaat uit fastfood, bier en kant-en-klare sauzen maakt het moeilijk voor je om aan de slag te gaan.

Tegelijkertijd ligt de oplossing voor de hand: verander zo nodig uw dieet. Kruiden kan er vanaf dag één bij horen. Ik heb dit een paar jaar geleden ook meegemaakt. Plotseling bijna geen toevoegingen en slechte calorieën voelen kwamen in het begin erg hard aan. Deze verraderlijke ontwenningsverschijnselen komen snel – je lichaam blijft om E-stoffen, glutamaat & Co. vragen. Dus in de eerste paar dagen, zelfs weken zullen veel dingen flauw smaken, je lichaam kan zelfs af en toe een beetje trillen. Blijf kalm. Verwen je lichaam met exotische specerijen en lekkere kruiden om het in balans te brengen.

Als je met succes door een lang tranendal bent gegaan, zul je het wonder direct ervaren. Je lichaam eist zelden fastfood en ineens zie je weer een natuurlijk gerijpte tomaat tegenover een industriële tomaat. Je lichaam en brein zijn veranderd – je kwaliteit van leven krijgt een exponentiële boost. Tegelijkertijd proef je ineens het gezonde en trakteer je jezelf af en toe op het ongezonde.

Nu ben je klaar om aan de slag te gaan met de kruidendoping. Specerijen als gezonde kaneel, peper, chili en kurkuma wachten op je. Elke specerij heeft zijn eigen boodschapperstoffen en zullen je hersenen en lichaam naar een groter geheel brengen.

kaneel

Hoe gezond zijn kruiden?

Kruiden zijn net als specerijen erg gezond. Het effect ontvouwt zich direct bij veel kruiden, maar uiterlijk bij regelmatig gebruik. Ik gebruik graag veel verse kruiden, vooral seizoensgebonden lokale geneeskrachtige kruiden zoals daslook, peterselie of dille.

Tegelijkertijd ben ik dol op gedroogde mediterrane kruiden zoals oregano, rozemarijn of tijm. Bij sommige kruiden ontvouwen veel aroma’s zich pas als ze ‘rijp’ zijn. Drogen in de zon speelt vaak een rol, zoals bij oregano. Met oregano als voorbeeld wil ik het vooroordeel weerleggen dat ‘verse kruiden altijd aromatischer en gezonder zijn dan gedroogde’. Dat is in het algemeen niet waar. Het hangt af van het gebruik in combinatie met uw persoonlijke smaak en aromavoorkeuren. 

Zowel verse als gedroogde kruiden zijn ook ideaal voor de thee. Waarom kopen we deze kruidenthee eigenlijk zo vaak? Zalig met een beetje pepermunt, tijm en citroengras en zoeten met wat echte honing indien nodig. Smaakt fantastisch. Of heb je last van een kleine maagklachten – pure tijm of oregano zou snel moeten helpen. Daarnaast bedenk ik bij de voorbereiding constant nieuwe combinaties. Met thee-infusies leer je veel over kruiden en je smaakvoorkeuren.

En hoe zit het met de gezondheidseffecten? Beter dan dit wordt het niet, want je gebruikt de kruiden vers en plet ze indien nodig vlak voor gebruik. Daarnaast gebruik je alleen de benodigde hoeveelheid en zonder zakje, maar in de theezeef. Zo is er geen afval en draag je toch met volle teugen je steentje bij aan duurzaamheid. Kruiden is gezond, dat geldt natuurlijk ook voor specerijen.

oregano

Wat is de gezondste specerij?

Elke hoogwaardige natuurlijke specerij is zeer gezond en heeft verschillende sterktes. Kruiden zijn gezond – alleen sommige gezonde kruiden hebben een gericht effect op de spijsvertering, andere op specifieke organen en weer andere op ons zenuwstelsel. Maar nu boter bij de vis… Wat is de gezondste specerij?

Als ik zou moeten beslissen, zou ik kurkuma momenteel classificeren als ‘de gezondste specerij’. Ik gebruik kurkumapoeder altijd discreet, maar regelmatig. Met kurkuma kun je je geheugen vergroten, je lever beschermen, je spijsvertering in balans brengen en je immuunsysteem versterken. Kurkuma zou ook helpen tegen ziekten als kanker en Alzheimer. Voor de behandeling van ziekten is vaak een hogere dosering nodig. Dit wordt meestal gedaan door meerdere keren per dag kurkuma-capsules in te nemen. Ik raad aan om met een deskundige te praten, zoals uw huisarts of specialist.

Mijn zorg is het genieten van exotische specerijen en lekkere kruiden met leuke bijwerkingen op de gezondheid. Daartussenin ligt het onderwerp voedingssupplementen. Ik zou alleen voedingssupplementen nemen als er een tekort is.

Kurkuma wordt geassocieerd met een overvloed aan gezondheidsvoordelen, voornamelijk vanwege de curcumineverbindingen. Studies tonen aan dat curcumine uit de kurkumaplant een antioxidant is. Dit betekent dat het onze cellen beschermt tegen schade door vrije radicalen. In dit opzicht heeft kurkuma ook sterke positieve ontstekingsremmende eigenschappen.

kurkuma

Kurkuma wil gecombineerd worden – zowel voor de smaak als voor je gezondheid. Daarom is kurkuma een klassieker in Indiase curry gecombineerd met kruiden zoals fenegriek, chili, peper en vele anderen. Vaak wordt er olie of melk toegevoegd. Het vetgehalte zorgt voor een nog betere opname van curcumine.

Curcumine heeft ook een positief effect op je geheugen: bij de ene test kreeg de ene groep een hoge dosis curcumine en de andere een placebo. De ‘curcuminegroep’ presteerde significant beter bij de geheugentest. Ook bij deze groep kon een beter humeur worden aangetoond. Van curcumine wordt ook gezegd dat het dementie vertraagt, en zelfs de vorming van nieuwe hersencellen zou actief worden ondersteund. Hier wordt zeer actief onderzoek naar gedaan en verdere studies zullen gegarandeerd spoedig volgen.

Een ander kruid met grote gezondheidsvoordelen is chili. Chilipeper heeft een reinigende werking, is rijk aan antioxidanten, bevat veel B-vitamines, foliumzuur, kalium, fosfor, ijzer en calcium. Bovendien bevatten pepers geen vet, maar bevatten ze veel vezels en weinig calorieën.

Kruiden zijn gezond – laat me voor nu een paar sterke punten van sommige kruiden benadrukken:

Chili

Is goed voor het immuunsysteem, de stemming en de spijsvertering

Kurkuma

Is goed voor de hersenen, de spijsvertering en de lever

Peper

Is goed voor zenuwcellen, spijsvertering en opname van voedingsstoffen

Kaneel

Is goed voor de geest, het humeur en de spijsvertering

Nootmuskaat

Is goed voor ontspanning, stemming en pijnverlichting

Fenegriek

Helpt bij ontstekingen, tegen traagheid en haaruitval

Saffraan draden

Zijn goed voor het immuunsysteem, de stemming en de spijsvertering

Kruiden voor de gezondheid met helende eigenschappen

Een schat aan kruiden hebben geneeskrachtige eigenschappen. Ik wil er een paar uitlichten. Wil je meer informatie over deze kruiden of een lijst met andere, deel dan je wensen en ervaringen aan het einde van het artikel.

fenegriek

Fenegriekzaden

Fenegriekzaden hebben verschillende helende effecten vanwege de antioxidanten, zogenaamde radicalenvangers. De antioxidanten maken vrije radicalen onschadelijk en verminderen zo de oxidatieve stress op je cellen. Dit kan het verouderingsproces vertragen en het risico op ziekte verminderen. Fenegriekzaden bevatten verschillende ingrediënten die een antioxiderende werking hebben en zo je cellen beschermen. Fenegriek werkt bij wonden, haaruitval, bevordert de melkproductie tijdens de borstvoeding en helpt tegen traagheid.

Chili

Kruiden met Chili is gezond – vooral dankzij het ingrediënt capsaïcine heeft de chili veel helende effecten en wordt terecht beschouwd als een zeer gezonde specerij. Chili heeft een ontstekingsremmende werking, is rijk aan antioxidanten, bevat veel B-vitamines en bevat geen vet. Het consumeren van chili verbetert de bloedcirculatie, stimuleert de eetlust en is goed voor de stofwisseling. Daarnaast bevat een rode, zongerijpte peper relatief meer vitamine A dan verse wortelen. Chili heeft ook een krampstillend effect. Dientengevolge heeft chili ook een uitwendig effect, pijnstillend en opwarmend. Als je spierspanning hebt, eet dan gewoon iets pittigs of een beetje heter dan normaal en kijk wat er gebeurt.

Nootmuskaat

Nootmuskaat kan helpen bij zowel interne als externe infecties dankzij de licht desinfecterende helende eigenschappen. Nootmuskaat heeft een ontspannende, pijnstillende werking en is goed voor de stemming. In de Ayurveda wordt nootmuskaat gebruikt tegen diarree en in India zelfs tegen erectiestoornissen. De externe ontstekingsremmende werking kan worden gebruikt tegen pijnlijke spieren. Te veel nootmuskaat daarentegen is niet gezond. Gebruik nootmuskaat dus spaarzaam.

Saffraan draden

Saffraan draden bevatten veel antioxidanten die je immuunsysteem versterken. Hoogwaardige saffraan draden bevatten een bijzonder grote hoeveelheid mangaan. Mangaan helpt calcium te absorberen en de bloedsuikerspiegel te reguleren. Bovendien hebben saffraan draden een aanzienlijk aandeel vitamine C, magnesium en ijzer. Met meer dan 150 sporenelementen is het duurste kruid ter wereld niet alleen aromatisch en exclusief, maar ook erg gezond.

Kaneel

Kaneel heeft een van de hoogste niveaus van antioxidanten en is bijzonder gunstig voor het verlagen van het cholesterolgehalte. Een kleine hoeveelheid zoals een theelepel per dag is voldoende. Kaneel kalmeert zonder dat je je vermoeid voelt. En kaneel is het kruid om je hersenkracht een boost te geven. Houd je van de geur en smaak van kaneel, kauw dan af en toe op een stukje hoogwaardige kaneelschors . Het smaakt niet alleen buitengewoon goed, het helpt ook bij verlies van eetlust en spijsverteringsproblemen.

 

Welke kruiden helpen je om af te vallen?

Chili staat absoluut bovenaan de lijst. Chili is goed voor de stofwisseling en stimuleert de vetverbranding. Daarnaast bevat chili geen vet. Bij het eten van hete specerijen zoals chili wordt de bloedcirculatie verbeterd, terwijl de stofwisseling en de eetlust worden gestimuleerd. Dit gebeurt ook door de speekselvloed te stimuleren. Dit positieve effect in het mondgebied vermindert lichte verwondingen en biedt een betere bescherming, tegen bijvoorbeeld tandbederf. Maar niet alleen de speekselvloed, ook de aanmaak van maagsap wordt gestimuleerd. De spijsvertering gaat door en hier kan de chili koolhydraten, eiwitten en vetten opnemen. Wat helpt tegen constipatie? Chili zeker en daarmee blijkt deze gezonde specerij een aromatische alleskunner te zijn.

piri piri

Gemberpoeder is ook zeer effectief en heeft een positief effect op de spijsvertering. De voedingsstoffen zijn ook de drijvende kracht achter gember. In wezen stimuleert het ingrediënt gingerol de bloedstroom, de bloedsomloop en de spijsvertering. Zo stimuleert gemberpoeder ons lichaam en ondersteunt het tegelijkertijd de gewichtsregulatie.

Welke kruiden zijn goed voor de spijsvertering?

Een overvloed aan kruiden zijn goed voor de spijsvertering. Hier noem ik mijn favorieten. Het is bekend dat de spijsvertering begint met eten terwijl je het heerlijke eten in je mond ‘verteert’. Het is bekend dat bijzonder hete kruiden zoals chili en peper de vorming van speeksel ondersteunen. Maar ook bitterstoffen in specerijen, zoals kurkuma, stimuleren de speekselvloed.

Kaneel

Chili

Peper

Kurkuma

Rozemarijn

Tijm

Oregano

Koning komijn

 

Conclusie

Kruiden voor de gezondheid verhogen je welzijn. Van het veranderen van uw dieet naar een nog evenwichtiger dieet – exotische specerijen en smakelijke kruiden zijn altijd de perfecte metgezel. Gezonde kruiden werken op je lichaam en je hersenen. Vooral hoogwaardige kruiden en natuurlijke voedingsmiddelen zijn goed voor uw gezondheid en het milieu.

Wat vond je van het bericht? Wat zou je willen toevoegen en waar zou je meer over willen weten?

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.