Dit is waarom je sporenelementen nodig hebt

In feite zijn er twee soorten mineralen: macromineralen en sporenelementen. Het lichaam heeft grote hoeveelheden macromineralen nodig, zoals calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium en zwavel; Vandaar de naam.


Hoewel het lichaam slechts een kleine hoeveelheid sporenelementen nodig heeft, spelen ze nog steeds een vitale rol in het menselijk lichaam. In feite zegt de National Institutes of Health dat maar liefst 75 procent van de Amerikaanse huishoudens niet voldoet aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor sporenmineralen.

Sporenelementen

Voeg deze 8 sporenmineralen toe aan uw dieet


Hier zijn enkele sporenelementen die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Het is het vermelden waard dat hoewel ijzer wordt beschouwd als een sporenmineraal, de benodigde hoeveelheid meer is dan bij andere micromineralen.

Biosuperfoods.net 

IJzer

is een sporenmineraal dat deel uitmaakt van hemoglobine , het eiwitmolecuul in rode bloedcellen dat zuurstof van de longen naar de weefsels transporteert. Het is ook nodig voor het energiemetabolisme. Volwassen mannen hebben 10 milligram ijzer per dag nodig, terwijl volwassen vrouwen 18 mg per dag nodig hebben omdat hun lichaam een ​​deel ervan verliest tijdens de menstruatie. Sommige bronnen van ijzer zijn orgaanvlees, rood vlees, vis, gevogelte, schaaldieren (vooral mosselen), eidooiers, peulvruchten, gedroogd fruit, bladgroenten en met ijzer verrijkt brood en granen.

Zink

is belangrijk voor het metabolisme van nucleïnezuren, celreplicatie, weefselherstel en groei. Het sporenmineraal wordt in meer dan 200 enzymen aangetroffen en speelt een rol bij de hormoonregulatie. Schaaldieren (vooral oesters), rundvlees, gevogelte, eieren, harde kaas, melk, yoghurt, peulvruchten, noten en volkoren granen zijn goede bronnen van zink .

Jodium

is een belangrijk onderdeel van schildklierhormonen. Het vermindert ook het risico op struma, een aandoening die wordt gekenmerkt door abnormale groei van de schildklier. Jodiumrijk voedsel omvat zeevruchten, gejodeerd zout, zuivelproducten en voedsel dat wordt verbouwd in jodiumrijke grond. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium voor zowel mannen als vrouwen is 150 mcg per dag .

Selenium

werkt als een krachtige antioxidant die celbeschadiging door vrije radicalen voorkomt. Het helpt ook bij het goed functioneren van de schildklier. Je kunt selenium krijgen van vlees, zeevruchten en granen. Mensen ouder dan 11 jaar mogen alleen de aanbevolen hoeveelheid van 55 mcg per dag innemen en mogen de toelaatbare bovengrens van 200 mcg per dag niet overschrijden. Ondanks de voordelen kan het consumeren van te veel selenium leiden tot toxiciteit, met symptomen als haaruitval, duizeligheid, misselijkheid en spierpijn.

Koper

wordt in veel enzymen aangetroffen en is nodig voor het ijzermetabolisme. Copper -rijke voedingsmiddelen bevatten peulvruchten, noten, zaden, hele granen en orgaanvlees.
Mangaan is een sporenmineraal dat essentieel is voor het metabolisme van koolhydraten en wordt aangetroffen in een groot aantal enzymen. Mangaan vind je in de meeste voedingsmiddelen, vooral in plantaardig voedsel.

Chroom

werkt samen met insuline bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Sommige chroomrijke voedingsmiddelen omvatten lever en ander orgaanvlees, biergist, volle granen en noten. Voor volwassenen is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid chroom tussen de 50 en 200 mcg.

Molybdeen

is een cofactor van enzymen die afvalproducten en gifstoffen in het lichaam afbreken . Het lichaam heeft slechts ongeveer 0,15 tot 0,5 mcg molybdeen per dag nodig, dat het kan krijgen van peulvruchten, brood, granen, groene bladgroenten, zuivel en lever.
Sporenmineralen zijn belangrijk, omdat ze helpen bij veel vitale functies. Gezien het belang ervan, voegt u aan uw normale dieet gezonde voedingsmiddelen toe die rijk zijn aan deze sporenmineralen.

Vitamine D bij Topvitamins.nl 

Lees meer over sporenelementen en hun gezondheidsvoordelen op FoodScience.news

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *