Coronacrisis: 6 tips tegen stress en angst

Als u de afgelopen tijd sinds het coronavirus een onderdeel is geworden van ons dagelijks leven last heeft gehad van toegenomen stress en angst, bent u niet de enige.

coronastress
Onzekerheid, gezondheidsproblemen, economische existentiële angsten en sociaal isolement kenmerken het dagelijks leven. Stress verzwakt ook het immuunsysteem. Uit een recent onderzoek blijkt dat permanente stress het immuunsysteem kan verzwakken. Stress, als mogelijke versterker, kan dus een terugwerkende kracht hebben op de infectiegolf. Omgekeerd kunnen gerichte maatregelen tegen stress het immuunsysteem versterken.

Stress heeft verschillende effecten op het hele lichaam: beginnend bij de hersenen als centraal controlepunt, veroorzaakt een cascade van hormonen en andere boodschapperstoffen veranderingen in het lichaam om de uitdaging aan te gaan. “Woede op het werk is net zo goed een trigger als stress bij je partner, een chronische ziekte of – zoals nu tijdens de pandemie het geval is – een aanhoudend gevoel van onzekerheid en angst”. Het beïnvloedt ook de functie van de immuuncellen.

Het stresshormoon cortisol, dat wordt aangemaakt in de bijnierschors, speelt daarbij een sleutelrol. Het is al lang bekend dat cortisol het vermogen van het immuunsysteem om infecties te bestrijden verandert. Er is tegenwoordig een heel netwerk van neurotransmitters en immuunboodschappers bekend, die min of meer direct interageren met cortisol, dat vrij komt onder stress en de vatbaarheid voor infecties vergroot. Sommige van deze stressmediatoren verstoren bijvoorbeeld de barrièrefunctie van de huid en slijmvliezen, zodat ziekteverwekkers – vooral virussen die de luchtwegen aantasten zoals Covid-19 gemakkelijker kunnen binnendringen.

Het is nog niet bekend hoe groot de invloed van psychologische factoren is op de gevoeligheid voor Covid-19. Echter, eerste studies suggereren dat stressoren zoals een laag inkomen of werkloosheid, het ontbreken van een partner, slechte voeding of krappe leefomstandigheden hier ook een negatieve rol spelen.

Zoetstoffen Naturaplaza 
Veel mensen hebben matige tot ernstige psychische problemen ondervonden tijdens de COVID-19-epidemie. Dit is een volkomen normale reactie en er zijn praktische stappen die we kunnen nemen om onze angst effectief te beheersen. We zouden dit om verschillende redenen moeten doen.

Ten eerste heeft het beheersen van stress een belangrijke en positieve invloed op ons immuunsysteem. De Wereldgezondheidsorganisatie (https://www.who.int/home) heeft benadrukt dat het versterken van ons immuunsysteem en het nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen een cruciale rol speelt bij het bestrijden van het corona virus. Het verbeteren van ons vermogen om met stress om te gaan, zal zorgen voor een beter ​​algeheel welzijn en de kans op bestrijding van het virus te verbeteren.

Het is ook zeer waarschijnlijk dat deze situatie de komende tijd zal voortduren en het virus niet zal verdwijnen. Het is belangrijk dat we nu strategieën ontwikkelen om stress te beheersen, zodat het ons niet overweldigt en we er kunnen blijven zijn voor onze familie, vrienden en collega’s.

Hier zijn zes wetenschappelijke tips om u te helpen uw mentale welzijn te behouden tijdens de Coronacrisis.

corona stress immuniteit

Herken je eigen gevoelens

De eerste stap in het omgaan met verhoogde stress en angst is erkennen dat je ermee geconfronteerd wordt. Stress kan zich op vele manieren manifesteren, waaronder verdriet, verwarring, prikkelbaarheid, uitstelgedrag, fysieke spanning en pijn in het lichaam, gebrek aan energie en zelfs slaapproblemen. We reageren allemaal anders op stress en het is belangrijk om onszelf dagelijks fysiek en mentaal te kennen en te controleren om te weten hoe we ons voelen en de symptomen van stress te herkennen. Deze stap overslaan en geen aandacht schenken aan onze gevoelens belemmert ons vermogen om met onze stress om te gaan.

Betekenis vinden

Het is verleidelijk om te proberen onze gevoelens te negeren, vooral in een tijd als deze waarin we allemaal proberen sterk te blijven voor de mensen om ons heen. De realiteit is echter dat stressreacties een beschermend signaal van ons lichaam zijn. 
Waarschuwingssignalen zoals woede of vermoeidheid kunnen belangrijke indicatoren zijn en dat u veranderingen moet aanbrengen voordat stress overweldigend wordt. Het menselijk lichaam heeft zich door de eeuwen heen aangepast om te kunnen reageren en zichzelf te beschermen tegen externe bedreigingen, zoals een wereldwijde gezondheidspandemie. Daarom is het volkomen normaal om op dit punt een stressreactie te ervaren. Maak er een gewoonte van om jezelf elke dag de tijd te geven om het bij jezelf op te merken en de situatie te begrijpen, zodat je je stress niet verwaarloost.

Kleine veranderingen, grote impact

Het goede nieuws voor het omgaan met tekenen van stress is dat kleine veranderingen in onze dagelijkse routine vaak een groot verschil kunnen maken. Deze dagelijkse rituelen en routines zijn voor iedereen anders en zijn afhankelijk van uw typische stressreactie. Als u bijvoorbeeld meestal last heeft van stress zoals vermoeidheid of spanning in uw lichaam, kunt u ervoor kiezen om 30 minuten eerder dan normaal naar bed te gaan of een ontspannend bad te nemen.

 

Het loslaten

Een belangrijk onderdeel van het ontwikkelen van deze strategieën is het herkennen van wat u wel en niet kunt controleren. Er zijn praktische dingen die we in de huidige situatie allemaal kunnen doen om onszelf en onze dierbaren te beschermen. Dit omvat een goede persoonlijke hygiëne en de praktijk van fysieke afstand, maar er zijn ook veel dingen waar we geen controle over hebben. Klinkt makkelijk, maar nadenken over deze dingen helpt niet. Dus neem even de tijd om deze dingen te herkennen en laat ze dan los. Probeer je bewust te zijn van de vele nieuwsberichten die misleidend kunnen zijn en u ervan kunnen weerhouden je te concentreren op wat je onder controle hebt. Voorkomen

Beweging

Het verhogen van ons trainingsniveau kan een van de gemakkelijkste en meest effectieve manieren zijn om ons mentale welzijn te vergroten en ons immuunsysteem te versterken. Er zijn veel routines die we thuis kunnen doen om in beweging te komen. En het mooiste is wanneer een familielid of vriend u persoonlijk of virtueel kan vergezellen.

Sociale band

Hoewel we allemaal fysieke afstand nemen, is het belangrijk om de noodzaak om sociaal contact te maken met onze vrienden en familie niet over het hoofd te zien, aangezien dit een ander belangrijk element is in de strijd tegen stress. Het doorgeven van berichten aan anderen via een telefoongesprek of videochat kan ook een tweeledig doel dienen, aangezien de andere persoon mogelijk ook een vriendelijk menselijk contact nodig heeft.

Nu meer dan ooit moeten we prioriteit geven aan onze individuele gezondheid en dat geldt ook voor ons mentale welzijn. Gebruik deze zes tips om je gevoelens te herkennen en gezond te blijven.

Deze educatieve adviezen zijn op geen enkele manier een vervanging voor professionele klinische ondersteuning. Als je merkt dat je emoties moeilijk te beheersen zijn, moet je professionele hulp overwegen.

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.