7 manieren om een gezond fibromyalgie dieet te volgen

Wat te eten en wat te vermijden om fibromyalgiepijn te stoppen en fibro op een natuurlijke wijze te behandelen.

fibromyalgie gezonde voeding

Het omgaan met goede voeding is een belangrijk onderdeel van veel soorten chronische aandoeningen, mensen met fibromyalgie kunnen vaak een aanzienlijke verlichting van hun symptomen krijgen door hun dieet te veranderen. 
Hoewel er weinig onderzoek bestaat naar het verband tussen voeding en fibromyalgie, is volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Clinical and Experimental Rheumatology voeding een veelbelovend hulpmiddel voor de behandeling van patiënten.

Er is niet één “fibromyalgie dieet” dat voor iedereen met fibromyalgie werkt, maar er zijn bepaalde voedingsmiddelen en voedingsstoffen die vaak helpen of het juist verergeren bij veel mensen met deze aandoening. Fibromyalgie is een aandoening waarbij patiënten wijdverspreide spier en beenderpijn hebben, evenals andere symptomen zoals vermoeidheid, slaap, geheugen en stemmingsproblemen.

Het vermijden van voedsel dat fibromyalgiepijn kan veroorzaken, kan u helpen om u beter te voelen; het eten van meer volledig, ontstekingsremmend voedsel, kan uw fibromyalgiesymptomen helpen verbeteren.

  1. Eet een meer plantaardig dieet

“Fruit en groenten zitten vol met antioxiderende en ontstekingsremmende componenten die fibromyalgiepijn kunnen verlichten”. Hoewel fibromyalgie niet wordt beschouwd als een op ontstekingen gebaseerde ziekte, suggereren onderzoeken dat neuro-inflammatie een rol kan spelen bij de aandoening.

En als je te zwaar bent, kan het vervangen van vetrijk vlees en producten zonder geraffineerde granen je helpen af ​​te slanken en je beter te voelen. “Gewichtsverlies vermindert ontstekingen en verlicht de belasting van je spieren en gewrichten.”

  1. Verhoog uw omega-3-inname

Het advies is om meer voedsel te eten dat rijk is aan omega-3-vetzuren, waaronder vette vis, walnoten en lijnzaad. Het kan bij sommige mensen helpen om ontstekingen te verminderen en pijn te verlichten. Hou je niet van vis? Visoliesupplementen kunnen helpen.

  1. Geef je menu wat pit

Veel kruiden en specerijen zijn krachtige bronnen van fytochemicaliën, dit zijn chemische verbindingen die door planten worden geproduceerd en die worden geassocieerd met ontstekingsremmende effecten. De beste keuzes zijn kurkuma, rode peper, kruidnagel, gember, komijn, anijs, venkel, basilicum, rozemarijn en knoflook.

  1. Beperk suiker

Een dieet met veel suiker en geraffineerde koolhydraten (evenals verzadigde vetten en transvetten) kunnen ontstekingen aanwakkeren. Maar je kunt niet zomaar toetjes en witbrood vermijden en ervan uitgaan dat je dieet weinig suiker bevat. Suiker kan op de loer liggen in onverwacht voedsel, zoals saladedressings en marinarasaus, dus het is belangrijk om tijdens het winkelen altijd het etiket te lezen.

  1. Overweeg om gluten te schrappen

Kan gluten fibromyalgiepijn veroorzaken? Omdat mensen met fibromyalgie vaak vergelijkbare symptomen ervaren als die geassocieerd met glutengerelateerde aandoeningen, vermoed men dat sommige mensen met fibromyalgie een onderliggende glutengevoeligheid kunnen hebben. Maar glutenvrij gaan is niet iets dat je alleen zou moeten proberen, je moet een zorgvuldig ontworpen plan hebben, zodat je geen tekorten aan voedingsstoffen krijgt.

  1. Houd een eetdagboek bij om voedselgevoeligheden vast te stellen

Mensen met fibromyalgie merken soms dat hun fibrosymptomen verergeren als ze bepaalde voedingsmiddelen of ingrediënten eten, zoals zuivelproducten, MSG (Monosodium Glutamate een smaakversterker), cafeïne of kunstmatige zoetstoffen. Om uw triggers te weten, houdt u een paar weken een voedingsdagboek bij en noteert u hoe u zich voelt na elke maaltijd en tussendoortje. Houd er echter rekening mee dat het tot een 24 uur kan duren voordat fibrosymptomen bij het eten van bepaald voedsel optreden.

Biosuperfoods.net 

  1. Vraag uw arts naar supplementen

Veel mensen zitten laag in hun vitamine D en magnesium, deze twee zijn belangrijk voor mensen met fibromyalgie.

Als je niet genoeg magnesium binnenkrijgt, kan dat je vermoeidheid verergeren, omdat magnesium een ​​belangrijke rol speelt bij de energieproductie.

Wat vitamine D betreft, ontdekte een dat mensen met fibromyalgie die vitamine D slikten, minder pijn en ochtendmoeheid rapporteerden dan degenen die een placebo slikten.

 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *