6 hulpmiddelen voor meer vrijheid – de boeddhistische manier

vrijheid boedhisme

Ontdek manieren om je vrijer te voelen door middel van boeddhistische praktijken. “We willen allemaal vrijheid, maar we zijn er niet altijd zo zeker van wat het is of hoe we het kunnen bereiken …”

“We willen allemaal vrijheid, maar we zijn er niet altijd zo zeker van wat het is of hoe we het kunnen bereiken. Als vrijheid slechts een kwestie was van niet in een gevangeniscel zitten, dan zou de overgrote meerderheid van ons vrij moeten zijn, maar we bevinden ons vaak gevangen door interne angsten, zorgen, gewoonten, dwanghandelingen, angsten, depressies, verslavingen en valse veronderstellingen. “

Die wijsheid wordt aangeboden door Dr. Craig Hassed, professor aan de Faculteit der Geneeskunde aan de Monash University, Melbourne. Hassed heeft het dilemma van veel mensen in onze cultuur scherp beschreven: hoewel er een overvloed en toegang is tot materiële zaken, blijven ze zich opgesloten en emotioneel gevangen voelen. Hier zijn zes eenvoudige maar effectieve boeddhistische manieren om meer vrijheid te hebben.

1. Oefening

Uiteindelijk raken alle lichamen beschadigd en ziek, maar door te bewegen kunnen we ons zo lang mogelijk zo vrij mogelijk voelen. “De zorg voor het lichaam is niet alleen voor schoonheid, maar ook om ziekte te voorkomen”, zegt de moderne boeddhistische meester Hsing Yun. Als je ongezond en ziek wordt, verdwijnen sommige vormen van vrijheid. Dus disciplineer jezelf om je lichaam gedurende een langere periode dagelijks te bewegen, ongeacht de vorm van activiteit die je aanspreekt.

Boeddha verwachtte expliciet dat zijn eerste monniken dit zouden oefenen: “Monniken, er zijn vijf voordelen van op en neer lopen. Welke vijf? De ene is geschikt voor lange reizen; men is geschikt om te streven; men heeft weinig ziekte; dat wat wordt gegeten, gedronken, gekauwd, geproefd, gaat door een goede spijsvertering; de kalmte die wordt bereikt door op en neer te lopen, is langdurig. Dit, monniken, zijn de vijf voordelen van op en neer lopen. “

2. Beheer je geest

“Beheert u uw geest of beheert uw geest u” is een veel voorkomende vraag die wordt aangehaald door meditatie-instructeurs.

‘Of we ons leven gebruiken om onszelf en anderen te schaden, hangt af van onze gemoedstoestand’, zegt de boeddhistische leraar Glenn H. Mullin Een voorbeeld van een geest die voordeel of schade toebrengt, wordt verteld door Kanjitsu Iijima in zijn boek  Buddhist Yoga . In de dagen voor de Tweede Wereldoorlog had een Japanse weduwe in Amerika een klein schoonmaakbedrijfje. Op een dag tijdens haar afwezigheid vloog de winkel in brand. Toen ze terugkeerde, bleven alleen rook en as over. Geschokt zag men haar in cirkels rond de ruïnes lopen. Drie dagen later werd ze dood aangetroffen. De radeloze vrouw maakte een einde aan haar leven door zelfmoord te plegen door zichzelf op te hangen aan de zwartgeblakerde balken. Degenen die haar kenden, zeiden dat ze een enorm wantrouwen jegens banken had en waarschijnlijk contant geld verborgen had in de was, dat natuurlijk verbrandde met het gebouw.

Hoewel de overlijdensakte ‘zelfmoord’ als doodsoorzaak vermeldde, kon een nader onderzoek tot de conclusie komen dat haar doodsoorzaak een zwakke mentaliteit was. Het lijdt geen twijfel dat ze een vreselijk trauma heeft doorgemaakt dat velen van ons neer zou halen. Maar haar gedachten waren volledig gericht op verlies en vernietiging, en lieten geen ruimte voor gedachten over wederopbouw en herstel. Vele anderen hebben volledige financiële verwoesting meegemaakt, maar zijn erin geslaagd te overleven en terug te komen van hun verliezen. Volgens de Boeddha komt het allemaal neer op de geest. “De geest is alles. Wat je denkt dat wordt je, ‘zei hij.

3. Bescherm uw geest en uw mond

Zoveel van onze problemen en angsten  komen naar voren omdat er geen bekwaam beheer was tussen de geest en de mond. Dat soort problemen beperken in hoge mate elk gevoel van vrijheid en ruimte.

Atisha, de 10e-eeuwse Indiase wijze die het boeddhisme naar Tibet bracht, leerde: “Onder velen, let op uw wat u zegt; als je alleen bent, let dan op je gedachten. ” Zijn enige verklaring brengt deze essentiële boeddhistische waarschuwing voort: een onbeheerde, losgeslagen geest is gevaarlijk en gebrekkig. En de opening voor die fouten en gebreken die naar voren komen, is de mond.

Juiste  opmerkzaamheid  en juiste spraak horen bij elkaar. Een boeddhistische tekst, de Anguttara Nikaya, vermeldt deze wijsheid van de Boeddha over de juiste spraak: “Het wordt op het juiste moment gesproken. Het wordt in waarheid gesproken. Het wordt liefdevol gesproken. Het wordt gunstig gesproken. Het wordt gesproken met een geest van goede wil. ” Haal dus diep adem en pauzeer voordat je iets zegt als je onrustig, geïrriteerd, gefrustreerd of boos bent. Zodra de woorden uit de mond zijn, kunnen ze niet meer worden teruggehaald.

4. Volg je eigen pad

Te vaak wordt onze levensrichting door anderen aan ons uitgestippelt. Als je niet doet wat je zinvol en belangrijk vindt, dan is elk gevoel van vrijheid afwezig. Beschouw de ervaring van Tanaaz Chubb eens: “Ik herinner me dat ik op school zat en de druk die op je werd uitgeoefend om goede cijfers te halen, zodat je naar een goede universiteit kon gaan, een diploma kon halen en een goede baan kon krijgen. Destijds twijfelde ik niet echt aan de waarheid waarom dat belangrijk was, ik geloofde gewoon dat ik dat moest doen, want dat was wat iedereen me vertelde en dat werd van mij verwacht. Pas toen ik spiritueel ontwaakt was, realiseerde ik me dat het leven zoveel meer is dan dat, en goede cijfers en een ‘respectabel’ beroep waren tamelijk zinloos voor mij en het soort leven dat ik voor mezelf wilde leiden. Ik wilde mijn eigen weg banen, en ik wilde de vrijheid om mijn eigen intuïtie en creativiteit te volgen. ” Bijgevolg verliet ze haar baan en werd ze een succesvolle blogger en auteur van verschillende boeken, waaronder De kracht van positieve energie .

5. Reciteer deze mantra: niet zo erg

Zenboeddhistische  lerares en schrijfster Natalie Goldberg vertelt over een grootmoeder in haar familie. Toen ze 26 was en in Frankrijk woonde, kwamen de nazi’s naar Parijs en een van de eerste dingen die ze deden, was de ouders van die vrouw meenemen. De nazi’s legden uit dat ze naar werkkampen gingen om de oorlog te helpen. Toen kwamen de nazi’s en namen alle mannen in de familie mee, dus al snel waren de man en de broer van de vrouw ook weg. Opnieuw kwamen de nazi’s, dit keer met vrouwen en kinderen. De vrouw realiseerde zich dat iedereen werd meegenomen en ze begreep dat niemand terugkwam.

Dus voordat ze haar kwamen halen, een 26-jarige vrouw met een vijfjarige dochter, legde ze contact met verzetsbewegingen die haar en haar dochter hielpen om drie jaar onder te duiken. De vrouw, wier leven voorheen dat van een huisvrouw, echtgenote en moeder was, werkte met de ondergrondse, verstopte zich in kleine Franse steden en dorpen en deed alles wat ze nodig had om te overleven.

Natalie Goldberg zegt dat de vrouw op weg is naar de Verenigde Staten. Telkens wanneer een van haar kleinkinderen of achterkleinkinderen met een probleem naar haar toe komt en zegt: “Ik ben vandaag ongelukkig en mijn baan kwijtgeraakt”, luistert de grootmoeder rustig, zorgvuldig en respectvol en zegt dan gewoon: “Niet zo erg!”

6. Maak woede onschadelijk

Degenen die vatbaar zijn voor  woede,  genereren extra stress in hun leven en in dat van anderen. Het hoeft niet zo te zijn. “Boosheid overkomt ons niet zomaar. Als we in staat zijn om een ​​boze gedachte op te vangen terwijl deze ontluikt, kunnen we die loslaten ”, herinnert de boeddhistische auteur John Daido Loori eraan.

Hier is een boeddhistisch verhaal dat het leerzaam is om woede onschadelijk te maken. Met toestemming van de abdij-abdij leende een boeddhistische monnik een oude boot en roeide naar het midden van een meer voor zijn meditatiesessie in de middag   . Het was echt een vredige plek om te mediteren terwijl de boot zachtjes dreef. Na meer dan een uur ongestoorde stilte voelde hij de hobbel van een andere boot tegen de zijne bonzen. Met zijn ogen nog steeds dicht, voelde hij de woede in zichzelf opzwellen op de onzorgvuldige schipper die de botsing op het meer niet had voorkomen.

Toen hij zijn ogen opendeed, zag hij alleen een lege boot, waarvan hij zich realiseerde dat deze duidelijk van de steiger was losgeraakt en alleen maar in het meer was weggedreven, en tegen zijn boot aan botste. Onmiddellijk ervoer de monnik een flits van verlichting, een die hem de rest van zijn leven goed zou dienen. “De woede zit in mij”, dacht hij bij zichzelf. “Alle woede die nodig is, is een hobbel van buitenaf om uit mij te triggeren en uitlokken.” Vanaf dat moment, telkens wanneer iemand anders hem irriteerde en hij zelfs maar de geringste woede voelde toenemen, herinnerde hij zichzelf er zachtjes aan: “De andere persoon is een lege, drijvende boot. De woede zit in mij. “

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *