15 Verslavende voedingsmiddelen om te vermijden en hoe om te gaan met “verslavingsgedrag”

Stoffen als alcohol en drugs worden vaak in verband gebracht met verslaving, maar bepaalde voedingsmiddelen kunnen ook verslavend gedrag veroorzaken. Volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift PLOS One, worden voedingsmiddelen vol koolhydraten, vet en suiker vaak in verband gebracht met verslaving.

ongezond voedsel

Eetgewoonten en verslaving

Het onderzoek bestond uit twee delen, getiteld “Welke voedingsmiddelen kunnen verslavend zijn? De rollen van verwerking, vetgehalte en glycemische belasting.”

In het eerste deel probeerden onderzoekers erachter te komen welke eigenschappen voedingsmiddelen verslavend maken of ‘verslavend-achtig eetgedrag’ veroorzaken. Uit bevindingen bleek dat geraffineerde koolhydraten, bewerkte vetten en voedingsmiddelen met veel toegevoegde suikers vaak verband houden met dit soort gedrag. (Gerelateerd: slechts 2 dagen verhoogde suikerinname kan uw darmgezondheid schaden, waarschuwen onderzoekers.)

De onderzoekers vergeleken voedselverslaving met middelenmisbruik. Water is geen verslavende stof, maar bier, dat vijf procent alcohol bevat, kan problemen veroorzaken. In vergelijking met bier is sterke drank een gevaarlijker middel omdat het een alcoholpercentage tot 75 procent kan hebben.

Deze logica geldt ook voor eten. In vergelijking tot verse producten is het zo, dat hoe meer onnatuurlijke vetten, geraffineerde koolhydraten en toegevoegde suikers een voedingsmiddel bevat, hoe problematischer het voor u kan zijn.

Voor het tweede deel van het onderzoek onderzochten de onderzoekers hoe fastfood wordt opgenomen
Het onderzoeksteam vergeleek voedsel met cocaïne: op cocabladeren kauwen zou waarschijnlijk geen verslaving veroorzaken, maar zeer geraffineerde cocaïne (een straatdrug die snel opkomt) kan verslavend zijn.

In die zin geldt dat hoe meer een voedingsmiddel is bewerkt, hoe meer kunstmatige vetten, geraffineerde koolhydraten en kunstmatige suikers het bevat en hoe meer voedingsstoffen er verloren gaan tijdens het proces, des te verslavender het wordt.

15 Verslavende voedingsmiddelen die je moet vermijden

Het onderzoek concludeerde dat je de meest verslavende voedingsmiddelen moet vermijden, zeker als je merkt dat je er te veel van eet:

  1. Brood
  2. Ontbijtgranen
  3. Beboterde popcorn
  4. Taart
  5. Cheeseburgers, hamburgers
  6. Chips
  7. Chocola (behalve de meest pure chocolade)
  8. Koekjes
  9. Friet
  10. Gefrituurde kip
  11. Gummi snoepjes
  12. Softijs
  13. Muffins
  14. Pizza
  15. Frisdrank

Bepaalde voedingsmiddelen die niet als sterk bewerkt worden beschouwd, kwamen ook op de lijst, zoals kaas, spek, eieren, noten, biefstuk en aardbeien.

 

Hoe “verslavingsachtig gedrag” aan te pakken

Als u ‘verslavingachtig gedrag’ vertoont, zoals eetaanvallen, zelfs als u al vol zit, pas dan uw eetgewoonten aan zodat u niet worstelt met schuldgevoelens of lichamelijk ongemak.

Volg deze tips om het verlangen naar ongezond en suikerhoudend voedsel te beheersen en een ongezonde cyclus te doorbreken.

Eet meer eiwitten

Door uw eiwitinname te verhogen, kunt u uw verlangen naar bewerkte voedingsmiddelen onder controle houden, omdat u zich langer verzadigd voelt door deze voedingsstof. Als je moeite hebt om voldoende eiwitten binnen te krijgen, probeer dan dagelijks een eiwit shake te nuttigen.

Focus op natuurlijke eiwitten en goede eiwitrijke voedingsmiddelen zoals kaas, eieren, melk, zalm, biefstuk en tonijn.

Probeer maaltijdplanning

Snacken kan worden vermeden als u maaltijden van tevoren plant. Maaltijdplanning kan ook helpen om tijd vrij te maken, aangezien u maaltijden en snacks voor de hele week in één keer kunt bereiden in plaats van dagelijks.

Door maaltijden van tevoren te bereiden, kunt u ook uw eetgewoonten verbeteren en de tijden beperken dat u in de verleiding komt om fastfood te bestellen of junkfood te kopen terwijl u boodschappen doet. Als je eenmaal een maaltijdplan hebt gemaakt voor de komende week of zo, houd je eraan.

Blijf gehydrateerd

Het lijkt misschien vreemd, maar soms kan je lichaam dorst voor honger verwarren.

Als je trek krijgt in chips of koekjes, drink dan een groot glas water. Wacht minimaal 10 minuten en als je toch honger hebt, geniet dan van een gezond tussendoortje zoals een appel of een handvol noten.

Eet op tijd

Als je te lang niet eet, kun je in de verleiding komen om ongezonde tussendoortjes te eten.

Eetbuien kun je voorkomen door elke drie tot vier uur een voedzame maaltijd of tussendoortje te eten. Onthoud dat te lang wachten met eten als je het druk hebt of afgeleid bent, dit kan leiden tot een sterker hongergevoel en je een groter risico hebt op overeten.

Als u na het avondeten pas meer dan 4 uur later naar bed gaat kunt u weer honger krijgen. Vermijd ‘s avonds laat snacks die de slaap kunnen verstoren en probeer zo veel mogelijk eerder naar bed te gaan.

Perfect Health 

Focus op andere dingen in plaats van je verlangens

Het is moeilijk om aan andere dingen te denken als je alleen maar aan chips of koekjes denkt.

Leid jezelf af door een wandeling te maken of een boek te lezen. Door verschillende activiteiten uit te proberen die u misschien leuk vindt, zo kunt u uw verlangen naar junkfood vergeten.

Krijg genoeg slaap

Niet genoeg slaap krijgen kan ook leiden tot sterke hunkeringen. Volgens studies hebben mensen die niet genoeg slaap krijgen meer kans om aan te komen in vergelijking met mensen die minstens acht uur slaap krijgen.

Verander uw eetgewoonten en vermijd verslavende voedingsmiddelen zoals chips en frisdrank om uw algehele welzijn te verbeteren.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.